Podprahové efekty okolo nás

Autor: Michal Reiter | 23.6.2013 o 23:22 | (upravené 26.6.2013 o 17:37) Karma článku: 4,28 | Prečítané:  164x

Reklama má za úlohu spropagovať produkt, mnohokrát na forme a podaní nie je nič zlé. Všimli ste si však isté podprahové efekty, na ktoré váš mozog reaguje? Áno reaguje a nie je ich práve málo cez reklamu na maslo, prací prášok alebo alkohol.

Reklamný blok ako fajn prestávka na WC, odloženie tanierov po jedle spred seba alebo skrátka na vypnutie pri hororovom filme, už dnes stráca tieto výhody. Reklamu už neodhadnete. Začne sa tesne po začatí filmu, nehovoriac o jej spustení pár minút pred koncom filmu a v neurčitých časoch cez práve prebiehajúce vysielanie. Ako vidno, aj dnes sa dá ešte na niečom dohodnúť. Nebaví vás reklama na prací prášok? Stačí prepnúť, je tu reklama na niečo iné. Popravde, ak by bolo mojou úlohou vymyslieť čo najväčší zásah na sledujúcich, nepostupoval by som inak.

Reklama na maslo alebo margarín, pre potrebu tohto článku nemá zmysel ísť do detailu (oboje sa dá s trochou šikovných rúk natrieť na chleba :-) ), je jednou z tých, kde vynikajúco funguje oneskorený efekt, ktorý si možno časom uvedomíte alebo možno až po prečítaní tohto článku. Zásadne je kuchyňa uprataná (chápem, nie každý sa inšpiruje tou mojou :-) ) a svetelná a hoci to z telky cítiť nie je snáď aj prevzdušnená. Žiadne priame slnko ani prítmie. Aj bez masla závisť v dobrom pre rodinku, ktorá má ráno takto svetlú kuchyňu prirodzeným svetlom. Konštelácia jing a jang dorazila z ďalekého východu až k nám a začínam mať pocit, že tá správna rodinka znamená mať chlapca a dievča. Ak máte dvoch chlapcov, alebo sa vám narodili dve dievčatá...porovnanie nechávam na vás. Ak už na takúto reklamu natrafíte, stojí za pozornosť uvedomiť si aj zasadací poriadok.

Ďalším pre mňa pomerne nepríjemným faktorom je prezentovanie alkoholu. Všade je dobrá nálada, super partia, napodiv aj čašníci a podnik vyzerá veľmi dobre. Aj keď ide o krčmu, pardon pub sa tomu z dreva hovorí, aby to v našich končinách nevyznelo hlúpo. Keď si pozriem tento typ reklám, nemôžem sa zbaviť pocitu, že chodím do nevhodných podnikov. Zoberiem si teda k srdcu  prezentované posolstvo o pití piva. Tu by mali všetci k podnikoch vyzerať ako playboyi. Stačí sa ale pozrieť viac okolo seba. Ešte viac ma irituje pocit zábavy páru alebo párov. Som ochotný prijať, že zachádzam s domýšľavosťou o trochu ďalej, no je naozaj sen každej ženy chlap, ktorý sa baví v krčme? Pre isté vekové skupiny snáď ešte áno, ale nepotrebujete robiť extra prieskum, aby ste sa dozvedeli, ako ženy vnímajú alkohol v súvislosti s partnerstvom. Aktuálne obdobie patrí pivu, tvrdé začne byť aktuálne okolo Vianoc a Nového roka.

Čistiace prostriedky zase používajú efekt farebného vnímania, ktoré je považované za efektívnejšie, ako pri odtieňoch sivej. Na výrobku nie je vlastne nič zlé, len je prezentovaný na snímke v odtieňoch sivej a s adekvátnym ozvučením. Tu ani nie je problém, že prezentovaný výrobok je lepší (mnohokrát aj lepší je). Skôr ide o to, že z „bežného" výrobku by sa nemal stať horší. Otázkou je a to beriem skôr na oživenie a pobavenie, či má niekto doma tak znečistené WC alebo okná, ako je ukazované.

Extra ilustračka je chladnička plná jedného produktu. Jasné, mať všetky tri police plné mliečneho zákusku (vraj vhodného pre deti) alebo iných mliečnych výrobkov, je v poriadku. V rodine, kde sa nevarí alebo každý deň kupujete čerstvé výrobky a potom z nich varíte. Prípadne sú doma dve chladničky. V ostatných prípadoch to vyznieva viac ako nevhodný vtip ako sugescia navyše. Na druhú stranu mi je jasné, že len takto sa dá zaostriť na výrobok čo najlepšie. Hľadať ho medzi horčicou, zeleninou, zvyškami klobásy alebo načatým maslom, nie je to pravé.

Inteligentné deti sú ďalším špeciálnym bodom. Podľa nálady sa nad takýmito kúskami zasmejem, inokedy pením. Aby mamičke dieťa vysvetľovalo pre daný typ jedla užitočnosť baktérie, ktorej názov zabúdam okamžite po vyslovení, to už je silná káva. A neplatí to len pre potraviny. Rovnako tak neberiem od malého dieťaťa vyslovenie názvu zlúčeniny obsiahnutej v čistiacom prostriedku.

Ja princíp reklamy veľmi dobre chápem. Nie je na ňom nič zlé a niektoré vyzerajú ozaj dobre. Napríklad kotlíkový guláš v reklame na pivo, alebo vyčistený záchod. Je tu však priestor, ktorý reklama prenecháva divákovi a je poriadne široký. Stačí len reklamu správne pochopiť a zobrať si z nej len to, čo je najlepšie alebo pre daný typ v reáli ešte únosné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?