Kto si požičia, má navrch

Autor: Michal Reiter | 7.1.2014 o 15:42 | (upravené 7.1.2014 o 15:53) Karma článku: 9,06 | Prečítané:  976x

Opäť moja obľúbená finančno-psychologická úvaha, ktorá vznikla po bombardovaní reklamami v TV vysielaní. Mám na mysli najmä zmenu doby, aspoň teda v našej krajine. Na „západe“ je táto prax bežná, doba sa tam zmenila o pár desiatok rokov skôr než u nás. Našetriť si peniaze a kúpiť si za nej službu alebo produkt bolo absolútne bežnou súčasťou.

Sused by nám peniaze nepožičal, rodina niekomu tiež nie, no finančné inštitúcie sa len hrnú poskytnúť nám niečo pre naše dobro. Jednak, požičať si peniaze od známych naráža na dve základné úskalia.

1. Budú chcieť vedieť, na čo vám peniaze treba, tiež aj kedy ich vrátite. Často tak trochu poznajú vašu situáciu resp. návyky a zistia, že termín splatnosti je nereálny

2. Ťažko zažiarite novým televízorom v okruhu svojich známych, keď vám na ne dal peniaze známy alebo rodinný príslušník

Výhodou požičania si u inštitúcie, je anonymita v kruhoch vašich známych. Pozvete ich na návštevu, skryjete papiere úverových spoločností a pokojne sa môžete pochváliť, že to máte „za hotové". Radosť z obdivu, závisti alebo hoci len uznania, po ktorom tak všetci hlava-nehlava túžime, bude aspoň na chvíľu prevyšovať obavu z ďalšej splátky. Dôvod prečo je jednoduchšie si požičať u spoločnosti je aj ten, že známy od vás nevymôžu úrok. Ste predsa známi. A tak radšej do takéhoto vzťahu s vami ani nejdú. Ale úverová spoločnosť vám bez ostychu pošle upomienku, ktorú si nechá aj poriadne zaplatiť. Suma 15 eur je bežný štartovací bod.

Kampane, ktoré sa dnes robia, sú skutočne masívne, dávno prekonali pracie prášky, alkohol, operátorov zatiaľ nie. Všade len reklama kde a ako si požičať, samozrejme bezpečne a ideálne s odpustením poplatkov atď. Otázkou je, požičiavať si vôbec? Je taká doba, alebo sa nám to len mediálne domy snažia nahovoriť? Mať všetko, hneď, rýchlo, jednoducho a výhodne. Dá sa niečo také vôbec spraviť? Áno, dnes môžeme jednoducho platiť kartami, to v minulosti nebolo. Ale, aj si za to nechajú spoločnosti zaplatiť. Súhlasím s týmto poplatkom. Toto je vec, ktorá je jednoduchá pre bežného človeka a rád za ňu zaplatí. Ak sa pokazí práčka, nemá zmysel rok prať v rukách (a o žmýkaní ani nehovorím), tu je úver na mieste.

Obzrite sa okolo seba, dnes je frajer (v reklamách rozhodne) ten, čo sa upíše úverovej spoločnosti a má nejakú vec hneď. Či už je to „susedko" so strechou alebo nová chladnička kúpená „takto". :-)

Ľudia sa radi pochvália tým, čo si kúpili (jeden z najčastejších dôvodov na kúpu), no už akosi nevravia koľko preplatia a že majú aj trochu „depku". A že možno o týždeň by daný nákup nespravili. Po čase Vianoc majú mnohí na rok postarané o splátky. Snáď to stihnú do ďalších Vianoc. Kto šetrí a potom si niečo kúpi, vyzerá pomaly ako neschopný, veď danú vec mohol mať hneď. Koľko vecí robíme skutočne pre seba a koľko pre ten márnivý pocit očarenia druhých. Možno ich aj očaríte, za týždeň aj zabudnú, čo presne za uhlopriečku máte doma a vám zostanú nezmyselné splátky v tom lepšom prípade len na 12 mesiacov. Viem, je to veľká sila sugescie, najmä pre podnety vašich známych na sociálnych sieťach a v TV reklamách. Odporúčam však obozretnosť. Pravidlo na kúpu vecí po týždni od prvého impulzu sa mi neraz vyplatilo. Nekúpil som. Zistil som, že pekáreň na chleba mi nie je treba, hoci v prvých minútach, keď som pri nej stál som si predstavoval aké to musí byť fajn. Podobných príkladov nájdeme veľa. Nedajte sa pomýliť reklamami. Ak úver, tak zmysluplný, nie rozmarný. A opäť moja obľúbená poznámka na záver týkajúca sa práve „zadlžených frajerov" v reklamných spotoch. Doma sú považovaný za výnimočných, partnerky ich doslova „žerú". Opýtajte sa tej vašej, čo by na vás povedala, keby ste si kúpili väčší TV na dlh. Chválila by vás a usmievala sa aké to je krásne platiť rok a pol niečo? Možno by jej nevadilo, že ste znížili rezervu na iné veci, napríklad na nepredvídateľné okolnosti súvisiace s vaším alebo partnerovým zdravotným stavom...

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Útok pri istanbulskom štadióne neprežilo 38 ľudí

K útoku sa nikto neprihlásil, stopy majú ukazovať na Kurdskú robotnícku stranu.

PLUS

Na trhu platí: Zmanipuluj, čo môžeš a urvi, čo sa dá

Marketing je vojna vedená mierovými prostriedkami.

KULTÚRA

Vybrali sa na nebezpečnú púť za úžasným jedlom

Niekoľko rokov vchádzali do arabských kuchýň, kde sa dozviete aj to, čo nechcete.


Už ste čítali?