Predvianočné obdobie úspešne plní mediálny priestor niekoľkými vybranými typmi reklám. Ku klasickej ponuke operátorov sa pridávajú banky, nebanky, trochu stravy a samozrejme lieky, ktoré vám pomôžu na boľavé čokoľvek. Postupne budú pribúdať reklamy na výrobky s alkoholom, kde sa jednotlivé značky budú predháňať v efektnejšom stvárnení liehovín alebo iného typu opojného moku. Budú to jedny z najštýlovejších reklám, hneď po pôžičkových spoločnostiach. Mimochodom, všimli ste si aké štýlové je si požičať (byť zadlžený)? Zväčša na hlúposti, ktoré ani nepotrebujeme. Na tom ale nezáleží. Je úplne jedno, či záležitosť, na ktorú si požičiavame, potrebujeme alebo nie, vždy je tu silná motivácia niečo mať. Hneď, nie zajtra ani po ďalšej výplate.
Každá banka sa o klienta predháňa prostredníctvom reklamných spotov v TV, na internete a v tlači. Možno by stačilo, keby si svojich klientov viac všímali, keďže prostriedky internetového bankovníctva na to majú. Lenže poskytnúť konkrétnu výhodu určitej skupine je náročnejšie, ako zadať na základe pár vlastností požiadavku „reklamke", nech pripraví niečo atraktívne.
Podobne je to u všetkých spoločností, netvrdím, že reklama má riešiť konkrétne požiadavky. Ak ale prostredníctvom nej navštívim niektorý z elektrodomov sľubujúce výhody na zákaznícku kartu, očakával by som viac, ako v súčasnosti poskytujú. Tým je totiž poslanie samotnej zľavovej karty, čo je fajn. Bola vyžiadaná, bodíky nech sa zbierajú (pamätám si keď sme kupovali lacnejšie aj bez bodov...). Po čase však môžeme očakávať ďalšiu zásielku, kreditnú kartu. Ponuka sa tvári, ako by bola cielená ctenému zákazníkovi (nám) , avšak je úplne všeobecná a nič nie je tzv. predschválené. Meno, mesto, zviera, vec, ktoré je v zásielke a formulároch vyplnené, boli vyplnené aj pri žiadosti o zľavovú (alebo inak klubovú, zákaznícku) kartu. Problém s pochopením tejto ponuky nastáva, keď pre mňa daná spoločnosť nič navyše neurobí a potvrdenie z daňového úradu, od zamestnávateľa a mnoho iných údajov musím získať a vyplniť prácne sám. Navyše sa bude žiadosť schvaľovať aj u jej poskytovateľa a tak úverový rámec na kartu, ktorý človek zaškrtne, môže byť len zbožným prianím. Zbytočná korešpondencia, pokus o vytvorenie dojmu, že som výnimočný zákazník, chceli aby, aby som mal u nich kreditnú kartu a nie sú ochotní pre mňa spraviť ani to, že na základe kúpeného tovaru predschvália minimálny úverový rámec.
Podobne to funguje aj pri inom type služieb, na ktoré reklamy lákajú. Udivuje ma s akou pompéznosťou sú prejavy v reklamách na alkohol a aké štýlové je byť v atmosfére diania a ľudí. Na otázku, či je propagované pitie alkoholu také štýlové a kam sa od povestného jedného piva prepracuje mnoho ľudí, nechávam na vás.
Nech už ide o akúkoľvek reklamu - tak po jej prezretí si priemerne súci človek musí všimnúť istú plytkosť celej správy, ktorú so sebou šíria vzhľadom na výsledný efekt pre jednotlivca. Zamyslite sa preto sebakriticky najmä ak ide o služby, s akým privítaním a riešením ste sa stretli a ako sa tvári služba v mediálnej propagácii.
Zdroj: www.sxc.hu